Cloud computing brengt een behoorlijke verschuiving van business modellen teweeg. Zeker als het gaat om de traditionele modellen van software leveranciers. Tot op heden accepteert de markt dat er een forse investering in software en implementatie gedaan dient te worden in het eerste jaar dat een nieuwe systeem in gebruik wordt genomen.
Champagne en zorgen
Heeft u wel eens stil gestaan bij de enorme tegenstelling tussen de zakelijke belangen van de software leverancier en de klant? Indien er een overeenkomst wordt gesloten dan zijn de reacties bij de software leverancier en de klant heel verschillend. Bij de softwareleverancier wordt de verkoper op het schild geheven. Hij/zij heeft een belangrijke ‘deal’ gedaan en er wordt feest gevierd. De champagneflessen worden ontkurkt.Bij de klant wordt zeker geen feest gevierd. Er wordt met enige zorg naar de nabije toekomst gekeken. Een periode van hard werken breekt aan. De voorgespiegelde voordelen dienen gerealiseerd te worden. Kortom, de waarde voor de software leverancier zit met name in het eerste jaar en neemt daarna af. 70% van de totale waarde van de deal wordt voor de software leverancier in het eerste jaar gerealiseerd. De waarde voor de klant ontstaat pas nadat de eindgebruikers goed kunnen werken met de nieuwe processen, nieuwe procedures en daadwerkelijk tijd besparen. Dat wordt misschien na één of twee jaar pas gerealiseerd. Het risico voor succes ligt dus met name bij de klant.
Consumption Economics
Geen software meer zonder eLearning modules
Er valt nog veel meer over te zeggen, maar wat betekent dit model nu voor het opleiden van uw medewerkers, de gebruikers van de software? Hoe leren uw medewerkers over nieuwe processen en systemen binnen een cloud omgeving zodat de software snel rendeert? De meest voor de hand liggende manier is het inzetten van eLearning. De cloud levert immers het voordeel van tijd en plaats onafhankelijk werken. Daar past eLearning bij. Doel is dan in eerste instantie het uitleggen van standaard functionaliteit zoals die in de cloud beschikbaar is. Indien er gewerkt wordt met industrie specifieke templates kan er per template eLearning ontwikkeld worden voor gebruikers. Gebaseerd op een standaard rol binnen een organisatie zal dit prima kunnen. Daarnaast blijft natuurlijk altijd de optie bestaan eLearning op maat te ontwikkelen. Medewerkers zullen immers ook uw specifieke processen en de uitzonderingen moeten kennen om de software optimaal te benutten. Hiervoor dienen dan de huidige performance support / eLearning oplossingen zoals bijvoorbeeld TT Knowledge Force. Software leveranciers kunnen nog waarde toevoegen door het optimaal gebruik te bevorderen. Er zal in de toekomst geen software in de cloud meer beschikbaar worden gesteld zonder een eLearning faciliteit voor de gebruikers. Voor 5 of 10 euro per maand extra koopt u productiviteit van uw medewerkers. Dat is de trend voor de komende jaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten